Szaktanácsadó
Teremtésvédelmi öröknaptár tanítóknak - Ősz
Tájékozódási futás - Mátrix
Az alábbi szakmai anyag nem egy szokványos óravázlat, óraterv.
A feladat készítője saját ötletét valósította meg. Célja az volt, hogy a tájékozódási futás segítségével fejlessze a tanulók futó állóképességét kis helyen, minimális segédanyaggal megvalósítva. A bemutatott mozgásos feladat kihívásai: helyzetfelismerés, döntéshozás, tájékozódás a tornateremben.
Keresztény ünnepek a német nyelvi órákon – karácsony (Feste feiern in der (Vor)weihnachtszeit)
Az ünnepek előtt szeretnénk az idegen nyelvi órákat színesíteni, miközben fejlesztjük a nyelvi kompetenciákat, készségeket, bővítjük a szókincset, és különös hangsúlyt kapnak a helyi és országismereti anyagok.
A meglévő feladatbankunk frissítésében, bővítésében segíthet a szaktanácsadók által készített – alább található – gyűjtemény, amely A1, A2, B1, B2-es szinten általános iskola alsó és felső tagozatos, ill. gimnáziumi tanulók számára található videókat, feladatlapokat és online feladatokat tartalmaz advent, mikulás és karácsony témakörben.
Gondolkodásfejlesztés - fókuszban a gyakorlat - készségtárgyak
A gondolkodás fejlesztésének kritikus pontját a feladatok képezik. A feladatok cselekvés jellege, a konkrét és az absztrakt gondolkodás összekapcsolása nagyban segítik az eredményes munkát. A tudatos feladatkészítésre minden tantárgy alkalmas, sőt, tantárgyi tudást átívelő lehetőség.
Gondolkodásfejlesztés - fókuszban a gyakorlat - magyar
Az ismeretelsajátítás folyamatában rendkívüli jelentőséggel bír a gondolkodás. A gondolkodási műveletek gyorsaságának, sokrétűségének fejlesztésére számos tevékenységet, kreatív, érdekes feladatot kínál a közzétett anyag.
Magyarország a II Világháborúban – Összefoglaló gyakorló óra az állomásról állomásra módszerrel
Az alábbi szakmai anyag segítségével a tanulók állomásról állomásra haladva, kötelező és szabadon választható változatos feladatokat megoldva, csoportmunkában foglalhatják össze a témáról szerzett ismereteiket.
A feladatsor alkalmas akár emelt szintű érettségi vizsgára való felkészítéshez is.
MatekMaraton8–18
Az anyag egy iskolai jógyakorlatot mutat be, mely a végzős évfolyam számára kínál gyakorlási lehetőséget matematikából.
Egy 10 órás program részletes leírását tartalmazza konkrét feladatsorokkal, amelyeket, vagy ehhez hasonlóakat lehet használni általános iskola 8. osztályában a központi írásbeli felvételi előtti napokban.
A tanítási óra módszereinek optimális tervezése
Az alaposan, részletesen, szakmailag magas színvonalon kidolgozott elméletei és gyakorlati részeket tartalmazó szakmai anyag minden tantárgy esetében hasznos módszertani útmutató lehet közép-és általános iskolai tanárok számára egyaránt. Reál tantárgyak esetében felhasználható (matematika, függvénytan) mellékleteket tartalmaz.
Digitális kultúra érettségi felkészítő anyag - programozás (középszint)
Ez a tananyag a középszintű digitális kultúra érettségi új témakörére, a programozásra való felkészülést segíti.
A feladatokhoz készült mintamegoldásokat és a megértést, az ismeretek elsajátítását segítő magyarázó videókat is tartalmaz.
Jól hasznosítható a tanórába beépítve és egyéni felkészüléshez egyaránt.
Mind a négy témánál a megoldás végén található link segítségével magyarázó videó is elérhető.
Gondolkodásfejlesztés - testnevelés órákon
A gondolkodásfejlesztésre minden korosztályban, minden tantárgy tanítása esetén van lehetőség. Éljünk vele! Ez a szakmai anyag a testnevelés órákon megvalósítható ötletekkel segíti a pedagógusokat.
Foglalkozástervek a Teremtés hetére
A napközis foglalkozástervek bármely iskolában, bármely alsós csoportban használhatók. Szervesen kapcsolódnak a délelőtti projektek forgatókönyveihez. A Teremtés hetének jegyében születtek, sok játékkal, ötlettel kívánják segíteni a pedagógusok munkáját.
Osztálykirándulás forgatókönyve, teremtésvédelmi fókusszal a 3-4. évfolyamon
Ősi mesterségek megismerése, rácsodálkozás a teremtett világra a Tisza-tó körül. Segít az osztálykirándulás megszervezésében, részletes forgatókönyv kidolgozásával.
Teremtésvédelmi projekt alsósoknak
A projekt célja, hogy a gyerekek megismerjék és megszeressék lakóhelyüket, annak környezetét. Tapasztalják, érezzék, hogy az Istentől, elődeinktől kapott értékeink, s azok védelme milyen fontos.
Gyümölcsös hét - Ötlettár 1-2. évfolyam részére
A tanév végén kevés idő és energia jut arra, hogy a gyermekek iskolában eltöltött nyári napközis programját megtervezzék. Ehhez nyújt segítséget ez a szakmai anyag.
Segédanyag az ÖKOISKOLA cím elnyeréséhez
Az iskolák környezeti nevelése terén fontos állomás, amikor elnyerhetik az Ökoiskola címet. Az Oktatási Hivatal évről-évre felhívást tesz közzé a cím elnyerésére. Az elkészült segédanyag abban nyújt segítséget, hogy a pályázó intézmények megismerjék a pályázat tartalmát és felkészüljenek a cím elnyerésére.
Pénzügyi számítások - kidolgozott feladatok (12. évfolyam)
A szakmai anyag a 2020-as NAT és kerettantervek legfontosabb jellemzőire és változásaira épül. A szerző a példák válogatásánál arra törekedett, hogy a tanulók megismerjék és felismerjék a pénzügyi számításokkal kapcsolatos modelleket.
A példák különböző nehézségűek, így lehetőség van a differenciálásra. A (K) jelű feladatok a középszintű érettségire, továbbá az (E) jelű feladatok az emelt szintű érettségire készítenek fel.
Várható érték - kidolgozott feladatok (11-12. évfolyam)
Az alábbi szakmai anyag a 2020-as NAT és kerettantervek legfontosabb jellemzőire és változásaira épül. Órai segédanyagként használható kidolgozott feladatokat tartalmaz.
A várható érték nem azonos a legvalószínűbb eredménnyel, hanem arról ad információt, hogy nagyszámú kísérlet esetén átlagosan milyen eredményt fogunk elérni. A feladatok ennek megértését is szemléltetik.
Trianoni békeszerződés - a téma feldolgozása a kutatásalapú tanulás módszerével
Az alábbi anyagban arra található példa, hogy hogyan lehet feldolgozni egy történelmi témát kutatásalapú tanulási módszerrel. Az anyag készítője konkrét példán mutatja be, hogy a módszer elméletének megismerése után hogyan alkalmazta a gyakorlatban ezt a tanulásszervezési eljárást. A 7. évfolyamon egy egyéni képességfejlesztő csoportban próbálta ki a tanultakat. A tehetséggondozó foglalkozás keretén belül azt vizsgálták a tanulók, hogy elkerülhető lett volna-e a trianoni békeszerződés, vagy nem lehetett elkerülni az aláírást.
Linkgyűjtemény az általános iskolai magyar nyelv és irodalom tanításához
A szakmai anyag célja, hogy a pedagógusok a tanórákon minél több módszert és munkaformát tudjanak használni IKT eszközök segítségével annak érdekében, hogy a tanulókat sikeresebben motiválják, aktivizálják, a tananyag magyarázatát érdekesebbé tegyék, a gyakorlás, rögzítés játékosan történjen, ezáltal a diákok a lehető legtöbbet megjegyezzék az órákon. Az anyag arra is megfelel, hogy ilyen módon adjanak a pedagógusok házi feladatot, gyakorlási lehetőséget tanulóiknak, így segítve az otthoni tanulásukat. Az adott tananyagok feldolgozását segítő linkek keresése sok időt vesz igénybe.
Érettségi feladatbank történelemből 2017-2023 - középszint
Az alábbi gyűjtemény a 2017 és 2023 közötti történelem középszintű érettségi vizsgák feladatait tartalmazza öt szerkeszthető Word-dokumentumban: az első hat témakör tesztfeladatai, a második hat témakör tesztfeladatai, esszéfeladatok, tesztfeladatok megoldásai, esszéfeladatok megoldásai. Az egyes dokumentumokon belül a feladatok az – akkori szabályozásnak megfelelő – 12 témakörben kerültek csoportosításra.
Érettségi feladatbank történelemből 2017-2023 - emelt szint
Az alábbi gyűjtemény a 2017 és 2023 közötti történelem emelt szintű érettségi vizsgák feladatait tartalmazza hat szerkeszthető Word-dokumentumban: az első hat témakör tesztfeladatai, a második hat témakör tesztfeladatai, a rövid és hosszú esszéfeladatok, komplex esszéfeladatok, tesztfeladatok megoldásai, esszéfeladatok megoldásai. Az egyes dokumentumokon belül a feladatok az – akkori szabályozásnak megfelelő – 12 témakörben kerültek csoportosításra.
AMBITION állomásról állomásra módszerrel (B1 szint)
Az alábbi szakmai anyag a Solutions Pre-Intermediate Tankönyvet használó B1 szintű 9. évfolyamos diákokkal együtt dolgozó pedagógusok számára készült az említett tankönyv Unit 5 összefoglaló kiegészítő anyagaként „Foglalkozások, munkakörök” témakörben. Segítségül szolgál a tankönyvön túl mutató feladatok felhasználására. A tervet 3 tanóra alatt javasolt megvalósítani 9–16 fős csoportlétszámmal.
Az óra típusa: összefoglaló, gyakorló óra
PEOPLE - állomásról állomásra módszerrel (B2/C1 szint)
Az alábbi szakmai anyag a Matura Leaders Plus Tankönyvet használó B2 szintű 11. évfolyamos diákokkal együtt dolgozó pedagógusok számára készült az említett tankönyv Unit 1 kiegészítő anyagaként „Emberek” témakörben. Segítségül szolgál a tankönyvön túl mutató feladatok felhasználásához. A tervezet részletesen tartalmazza az egész óra menetét, az összes feladat leírását, kidolgozását és a megoldásokat is.
Arányosság, százalékszámítás állomásról állomásra módszerrel
A szakmai anyag a 6. évfolyam számára készült, és az állomásról állomásra módszerét alkalmazza, differenciált feladatokat tartalmaz.
A feladatok alkalmasak az ismeretek felidézésére, összefüggések felismerésére, a számolási készség, a logikus gondolkodás és a kitartás fejlesztésére. Lehetőséget ad a már megtanult módszerek felidézés utáni alkalmazására.
Térgeometria állomásról állomásra módszerrel
Az itt található szakmai anyag célja, hogy az algebrai törtekkel kapcsolatos műveletek gyakoroltatásához segítséget nyújtson egy részletesen kidolgozott módszerrel, az Állomásról állomásra módszerrel, így a feladatok összeválogatásának, kidolgozásának, az óra tervezésének terhétől mentesítse a szaktanárt.
Egész számok gyakorlása állomásról állomásra módszerrel
Az alábbi segédanyag állomásokhoz kapcsolódóan 6 kötelező feladatot tartalmaz, azon belül kettőnél szabadon választható résszel az egész számok köréből. Feldolgozása gyakorló, rendszerező órára javasolt, ahol a tanulók egyéni képességeinek megfelelően haladhatnak állomásról állomásra. A kötelező feladatok a minimum szintre építenek, a szabadon választható kérdések a tehetségesebb tanulókat célozzák. Önálló munkavégzésre, tanári facilitációval ajánlott.
Szöveges feladatok megoldása egyenlettel állomásról állomásra módszerrel
Ez a segédanyag 5 kötelező és 1 szabadon választható feladat kártyát tartalmaz az egyenlettel megoldható szöveges feladatok köréből (gyakorlati, életkoros, geometriai, százalékkal kapcsolatos, tört részekkel kapcsolatos feladatok). Feldolgozása gyakorló, összefoglaló órára javasolt, ahol a tanulók egyéni képességeiknek megfelelően haladhatnak állomásról állomásra. Önálló munkavégzésre, tanári facilitációval ajánlott.
Polinomok szorzattá alakítása állomásról állomásra módszerrel
Az itt található szakmai anyag célja, hogy az algebrai egész kifejezésekkel történő műveletek gyakoroltatásához segítséget nyújtson egy részletesen kidolgozott módszerrel, az Állomásról állomásra módszerrel, így a feladatok összeválogatásának, kidolgozásának terhétől mentesítse a szaktanárt.
Algebrai törtek állomásról állomásra módszerrel
Az alábbi szakmai anyag célja, hogy az algebrai törtekkel kapcsolatos műveletek gyakoroltatásához segítséget nyújtson egy részletesen kidolgozott módszerrel, az Állomásról állomásra módszerrel, így a feladatok összeválogatásának, kidolgozásának, az óra tervezésének terhétől mentesítse a szaktanárt.
Tehetségazonosítás
A tehetséggondozás témaköre sokfelől megközelíthető, szerteágazó területeket érint. Ebben a szaktanácsadói csoport által összeállított kötetben először a tehetség fogalmát, felismerését, azonosítását tisztázzuk. Felsoroljuk és bemutatjuk az eltérő tehetségmodelleket, a különböző tehetségazonosítási és megfigyelési módszereket, tanári, szülői és tanulói kérdőíveket. Teszteket és interjúmintákat adunk, melyekkel egyértelműsíthető, ki a tehetséges gyermek és miben, mennyire tehetséges.