Zöld hírek 2019 áprilisában

1. Zöld lelkiségi eszköztár – Próbáljuk ki a „Zöld lelkiségi eszközkészlet” -et! teremtésvédelmi, gyakorlatorientált műhelymunka tanárok számára

2. Fenntartható fejlődési célok az oktatásban

3. Vitaest sorozat

4. Pályázati felhívás a 2019/2020. tanévre szóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére

5. Segítség az ökoiskolává váláshoz

6. Élményösvények a környezeti nevelésben

7. Iskolák jelentkezését várják - tegyünk közösen a fenntarthatóbb élelmezési rendszerért

8. Són, a bárány

9. Jó gyakorlat megosztás: Beszámoló az Európai Hulladékcsökkentési Hétről a Vitéz János iskolában

10. Jó gyakorlat megosztás: Madárbarát Veszprémé

11.  Emberi jogi oktatáshoz és demokratikus neveléshez hasznos anyagok

12. Az ökológiai krízis keresztény szemmel – Sapientia-nap a teremtésvédelem időszerű témáiról

13. Hulladékgyűjtő verseny a Fenntarthatósági Témahét után is

 


1. Zöld lelkiségi eszköztár kipróbálása:

 

Képzési nap a Katolikus Pedagógiai Intézetben

 

A fenntarthatóság nem csak tudásról, szabályozásról, életmódról szól, hanem valami ennél sokkal többről is: lelkiségről, önismeretről, spirituális viszonyról a teremtett világgal kapcsolatban. Ennek a spirituális viszonynak a fejlődését segítő szközkészletet fejlesztett az Ignáci Pedagógia Műhely, amelyet most publikáció előtt szeretne megismertetni és megvitatni azokkal, akik jövőbeni használói lehetnek: középiskolai tanárok és gimnazista korú fiatalokkal foglalkozó ifjúsági vezetők. Az eszközkészlet sok és sokféle gyakorlatot tartalmaz, amelyek rugalmasan alakíthatók a résztvevő diákok igényei és lelkiségi tapasztalatai szerint. Az ignáci lelkiségre és ökofilozófiára épülő eszközkészlet tartalmaz kiscsoportos feladatokat, játékokat, elmélkedéseket, vezetett meditációkat többféle ökológiai szempontból fontos témában. A műhely célja, hogy a leendő felhasználók visszajelezhessenek a készítőknek mielőtt végleg elkészül az anyag, ezáltal még hasznosabb eszközt kaphassanak majd a kezükbe.

Képzés helyszíne: Katolikus Pedagógiai Intézet (Budapest, 1068 Városligeti fasor 42.) 2019. április 12.

jelentkezni lehet itt:  

2. Fenntartható fejlődési célok az oktatásban

Fenntartható fejlődési célok oktatásához szaktanácsadónk által összeállított linkgyűjtemény található a Katolikus Pedagógiai Intézet honlapján / fenntarthatósági célonkénti bontásban

3. Vitaest sorozat

     A Tanácstalan köztársaság című vitaest-sorozat társszervezője az ELTE Humánökológia mesterszaka (a főszervező a Karátson Gábor Kör).

A sorozat fő kérdései ezek: Van-e politikai válasz az ökológiai válság kihívására? Van-e ökológiai válasz a politika kiüresedésére, a rendszerváltozás kudarcára, a zsákmányszerző politikára, a cinizmusra és a beletörődésre? Ökopolitikáról lesz tehát szó, de nem pártpolitikáról, sokkal inkább arról, hogy miként tudnánk fontos, nem egyszer életbe vágó témákat színvonalas közbeszéd tárgyává tenni.
Februártól júniusig kéthetente összesen nyolc estre kerül majd sor. Az első (Tudástársadalom?) fb-eseménye itt található: https://www.facebook.com/events/260798658158312/ ). Az egész sorozat programja megtalálható: www.okopolitika.hu/szabadegyetem/4-tanacstalan-koztarsasag-program

4. Pályázati felhívás a 2019/2020. tanévre szóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére

A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 191/A. § (2) bekezdése alapján az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: EMMI) az Agrárminisztérium együttműködésével nyílt pályázatot hirdet Ökoiskola és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére.

A pályázati felhívás és a pályázati adatlap letölthető az alábbi helyről:

http://ofi.hu/hir/palyazati-felhivas-20192020-tanevre-szolo-okoiskola-cim-es-orokos-okoiskola-cim-elnyeresere

A pályázat benyújtásának határideje: 2019. május 22.

A pályázatot az okoiskolaatemmi [dot] gov [dot] hu e-mail címre kell elküldeni.

A pályázatról további technikai információt Halácsy Ágnestől a +36 1 896 6242 telefonszámon vagy az agnes [dot] halacsyatemmi [dot] gov [dot] hu e-mail címen vagy az okoiskolaatemmi [dot] gov [dot] hu e-mail címen kérhetnek.

5. Segítség az ökoiskolává váláshoz:

A magyarországi ökoiskolák feltételrendszere: http://www.bg-bp.sulinet.hu/Szinvonl/Iskola/Oko-krit.html

Amiért érdemes lenne ezzel foglalkozni: https://humusz.hu/oktatas/okoiskola/az_okoiskola_cim/a_cim_elonyei

Akik támogatják Magyar Környezeti Nevelés Egyesület: http://mkne.hu/iskzold_kntovkepz.php

Egy jó példa: http://www.erdligetialtalanosiskola.hu/index.php/oekoiskola/oekoiskolai-tevekenyseguenk-bemutatasa

  1. SDG for kids (FF célok gyerekeknek) versenykiírás, fotó, plakát és film pályázat

Fenntartható fejlődési célok gyerekszemmel! Gondolkozz el rajta, beszélj róla, tegyél érte!

A verseny háttere és célja:

A világ vezetői 2015 szeptemberében New York-ban egy történelmi ENSZ-csúcstalálkozón elkötelezték magukat amellett, hogy véget vetnek a szegénységnek, megküzdenek a klímaváltozással és harcolnak az igazságtalanság ellen. A 2030-ig tartó fenntartható fejlődési keretrendszer egy jobb jövőt kínál bolygónk egészének és emberek milliárdjainak világszerte.

Az ENSZ fejlődési keretrendszerének („Világunk átalakítása”) gerincét, 17 Fenntartható Fejlődési Cél (Sustainable Development Goals - röviden SDGs) és 169 részcél alkotja.

Ezekhez a pontokhoz kapcsolódóan indítjuk az SDG for kids versenyünket, melyben olyan alkotásokat várunk, melyek hangsúlyozzák ezeknek a céloknak a fontosságát és felhívják a figyelmet a velük kapcsolatos teendőkre.  

A pályázat célja, hogy felébresszük a diákokban a környezetünk megvédésére és a fejlődési fordulat iránti fogékonyságot. Megértsék, hogy mit jelent ez a 17 Fenntartható Fejlődési Cél és mit tehetünk ezek megvalósítása érdekében.

Pályázni az alábbi témakörökben lehet:

1. Fotó-pályázat

2. Plakát-verseny

3. Film-pályázat

Bővebb információ: http://www.gwpmo.hu/verseny

6. Élményösvények a környezeti nevelésben

Kollarics Tímea egy szakmai publikációjára és egy viszonylag ismeretlen fogalomra hívjuk fel Olvasóink figyelmét. Amennyiben az idézetek felkeltik érdeklődését, javasoljuk, hogy olvassa el a cikket. A cikk összefoglalója angol nyelvű, részletes része pedig magyarul elérhető itt: https://jates.org/index.php/jatespath/article/view/38/23.

7. Iskolák jelentkezését várják - tegyünk közösen a fenntarthatóbb élelmezési rendszerért

Hogyan tudjuk biztosítani, hogy mindenki számára elegendő mennyiségű, biztonságos, egészséges és a környezeti fenntarthatóság szempontjainak is megfelelő élelem álljon rendelkezésre? Élelmezési rendszerünk jelenleg is számos problémával küzd, azonban a klímaváltozás, a jelentős népességnövekedés, s az átalakuló fogyasztói szokások a jövőben további kihívásokat jelentenek majd.

Fit4Food2030 budapesti kezdeményezése keretében, többek közt, új oktatási modulok fejlesztésével szeretnénk támogatni azt, hogy az élelmezési rendszerünk reziliensebb legyen, és képessé váljon megfelelni a jövő kihívásainak. Az elmúlt év során számos szakértő bevonásával egy három találkozóból álló workshop sorozat keretében térképeztük fel a civil szervezetek, a közszféra és a magánszektor képviselőivel együtt, hogy hol érdemes beavatkozni a rendszerbe, illetve melyek a legsürgősebben fejlesztendő, hiányzó kompetenciák.

Az idei évben pedig elindult az oktatási modulok tananyagának összeállítása, amelyek nyár elején, illetve ősszel kerülnek majd tesztelésre. Továbbra is várjuk olyan pedagógusok és érdeklődő iskolák jelentkezését, akik szeretnének részt venni akár a fejlesztési folyamatban, akár az elkészült modulok tesztelésében.  (Kapcsolat: Szakál Diana, szakal [dot] dianaatessrg [dot] hu, +36 30 425 1233)

8. Són, a bárány

Az EB egy ingyenes online küldetésjátékot tett közzé magyar nyelven (is). A  játékban új (környezetbarát) várost kell építeni a nagyvárosi kóbor állatok számára, és el kell látni őket. A reklám szerint: Építsd meg a saját városodat tíz nap alatt, amíg a gazda nincs itthon! És ha környezetbarát vagy, próbáld ki Shaun küldetéseit is! Oldd meg a problémát: irányítsd Shaunt és a nyájat, és mentsd meg a várost!

A játékot az egyesült királyságbeli Sustainable Learning csapata tervezte, és az EU összes nyelvére lefordították az Európai Bizottság környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbb városok programja és az Európa Zöld Fővárosa díj népszerűsítése érdekében. Itt elérhető: http://ec.europa.eu/environment/sustainableshaun/game_hu.htm

A Sustainable Learning számos oktatási anyagot is biztosít a játékhoz, amelyek segítségével megtaníthatja osztályának a „Fenntartható Shaun” (Sustainable Shaun) játékot. Az anyagok – többek között lecketervek, képkártyák, egyedi megoldandó problémák – angol nyelven érhetőek el (https://www.sustainablelearning.com/resource/sustainable-shaun). Naplórendszer is tartozik hozzá, így a gyermekek az iskolában megkezdett játékot elmenthetik, és otthon bármilyen eszközről folytathatják.

9. Jó gyakorlat megosztás: Beszámoló az Európai Hulladékcsökkentési Héten végzett munkáról - Vitéz János Katolikus Nyelvoktató Német Nemzetiségi Ált. Isk. – Esztergom

  • Főzzünk maradék nélkül
  • Negatív érzések elengedése
  • Kozmetikumok természetes alapanyagokból

elérhető leírások

10. Jó gyakorlat megosztás: Madárbarát Veszprémért

A Bakony-Balaton Környezetvédelmi Oktatóközpont Egyesület egy pedagógus szervezet, amelyet a környezeti nevelés iránt elhivatott pedagógusok, a veszprémi óvodák és iskolák zöld koordinátorai alkotnak.

Céljuk elsősorban a veszprémi oktatási intézmények segítése környezeti nevelési programjaik megvalósításában: foglalkozásokat terveznek, illetve oktatási segédanyagokkal támogatják a résztvevő iskolákat, óvodákat, levelezős versenyeket, szaktáborokat hirdetnek, találkozókat, aktuális jeles napokhoz fűződő eseményeket szerveznek.

Idén is elindították az önkormányzat támogatásával a Madárbarát Veszprémért elnevezésű programsorozatukat, hogy Veszprém városában mindenkinek természetes legyen a velünk élő, hasznos madarakról való gondoskodás. Újdonság, hogy az intézményeknek a Veszprémi Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakközépiskolájának diákjai készítették el a madárodúkat, illetve a Kiskertész Gazdabolt segítségével a program idén etetőanyagot, madáreleséget is biztosíthatott az óvodáknak és iskoláknak.

Bővebben: https://vehir.hu/cikk/42370-gondoskodnak-a-madarakrol

11. Emberi jogi oktatáshoz és demokratikus neveléshez hasznos anyagok

A Budapesti Európai Ifjúsági Központ (BEIK) az Európa Tanács nemzetközi tréning és konferencia központja és 1995-ös megnyitása óta játszik központi szerepet az ET ifjúsági képzéseinek kidolgozásában és megvalósításában.

Az emberi jogi oktatás és demokratikus nevelés iránt érdeklődő képzők és pedagógusok számára érdekes és hasznos két felület:

 https://www.coe.int/en/web/learning-resources/home 

Ennek a nemrégiben elindított portálnak az a célja, hogy az évek során kifejlesztett gyakorlati oktatási és képzési forrásokat az oktatási szakemberek számára elérhetővé tegye egész Európában. Az anyagok az Európa Tanács elsődleges témáira összpontosítanak, nevezetesen az emberi jogokra, a demokráciára és a jogállamiságra. Céljuk, hogy segítsék a gyakorló szakembereket, hogy a mindennapi gyakorlatukban előmozdítsák és támogassák a demokratikus kultúrát, legyen az az osztályteremben, az extrkurrikuláris tevékenységekben, vagy akár az egész iskola szintjén. 

 https://www.coe.int/en/web/youth/publications-in-hungarian 

12. Az ökológiai krízis keresztény szemmel – Sapientia-nap a teremtésvédelem időszerű témáiról

A Naphimnusz Egyesület, és a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) Caritas in Veritate bizottsága által szervezett konferencián Várnai Jakab OFM, a főiskola rektorának köszöntője után Székely János, az MKPK Caritas in Veritate bizottságának elnöke, szombathelyi megyéspüspök előadásában az Egyház és a környezetvédelem kapcsolatáról beszélt. Mint mondta, a klímaváltozás, a biodiverzitás csökkenése, a talajromlás, vagy a vízkrízis számos szakkérdést vet fel, a problémák megoldása pedig a politikai és a gazdasági élet szereplőinek egyetértésétől függ, s mindez „nincs az Egyház kezében”; mindemellett köztudott, hogy a környezetvédelem a baloldali, zöld pártok témája. Székely János ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az Egyház lényegi tudást közvetít az emberiség számára a világról, az univerzumról, s ez nem más, mint a kinyilatkoztatás.

13. Hulladékgyűjtő verseny a Fenntarthatósági Témahét után is

MÁJUS 3-IG TART AZ IDŐSZAKI HULLADÉKGYŰJTŐ VERSENYN: https://www.pontvelem.hu/szelektiv-hulladekgyujtes/gyujtoverseny?utm_source=newsletter-94&utm_medium=email&utm_campaign=link-1216435

 

 

 

Teremtésvédelemi hírek Megosztás