A jutalmazás és a motiváció

A XX. század derekán egy tudós kísérletei megváltoztathatták volna a világot, az oktatást, ha a nyitottak lettek volna rá az emberek. Bár a kísérletek többszörösen ugyanazt az eredményt adták- igazolva ezzel a felvetett hipotézist, miszerint létezik egy belső motiváció, ami jutalmazás nélkül is eredményes tanulásra vezet- tudós csoportok50-60 évnyi kutatómunkája kellett ahhoz, hogy napjainkra itt-ott fölbukkanjon ez a motivációs szemléletváltás, ami a hatékony munka, hatékony tanulás egyik alapja.

Nem kell hozzá egyéb, mint sok-sok érdekes feladat, ami fölkelti az ember, a diák kíváncsiságát, és a megoldásához vezető élmények alapján érdekeltté teszi annak a megoldásában, elvégzésében. Ennek következtében hosszú távon nő a munka/tanulás hatékonysága, eredményessége.

Nevelve növelni- avagy: Mire van szüksége a gyermeknek?

Mire van szüksége a gyermeknek?

  • rejtettségre, fészek melegre, biztonságérzésre
  • fenntartás nélküli szeretetre
  • helyes modellmagatartásra szülei, környezet részéről
  • nevelő autoritásra, tekintélyforrásra
  • kérdéseire megfelelő válaszokra
  • nem csak mellette, hanem vele töltött időre
  • csöndre és nyugalomra a belső növekedéshez
  • elismerésre és nyereségre
  • kamaszkorban fokozott megértésre
  • önálló hitre

A kérdés és a felsorolás Gyökössy Endre: Kapcsolatápolás című könyvének Szeretetetkapcsolataink  részében olvasható. Azonban Bandi bácsi szempontrendszeréből most csak néhányra térünk ki.

A hatékony tanulás egyik alappillére: a katarzis élménye

„Állítom, hogy ha a gyerekeket mindennap érné valamilyen művészeti élmény, előrébb tartanánk.”- mondja interjújában az MTA Idegtudományi Intézetének igazgatója, agykutatója, az Agy-díjas Freund Tamás Ötvös Zoltánnak, a  Magyar Idők riporterének.

A média és az agresszió összefüggése

Amerikában folytatott vizsgálatok kimutatták, hogy a gyermekekben nő az agresszió olyan filmek nézése kapcsán, amelyben fegyvereket látnak. A két kutató a JAMA Pediatrics című lapban ismertette a vizsgálatokat. 52, nyolc és tizenkét év közötti gyermekpárost vontak be a folyamatba, ahol a kétfelé bontott csapatnak ugyanazt a 20 perces korhatáros filmet mutatták meg, csak az egyik felének vágott változatban, fegyverek nélkül. Ezek után játszó szobába vezették őket, ahol egy valódi, ám működésképtelen fegyvert rejtettek el. 

A szabadság, mint a hatékonyság és fejlődés alapja

„Az ember akkor fejlődhet a legjobban, amikor nem kell tennie semmit, de tevékeny lehet, és maga választhatja meg, hogy mivel foglalkozik. … A szabadidejében az ember önmaga hatékonyabbá tételére fordíthatja energiáit. …A szabadidő görög neve „scholea” volt, amiből az iskola szó is származik. Akkoriban úgy gondolták, hogy a legjobb kikapcsolódás a tanulás.” – Írja „Feladat(1)- Az értelmetlent is értelmessé lehet tenni” című cikkében dr. Gyarmathy Éva a www.osztalyfonokok.hu oldalon.

A sikeres írás-, olvasás-, számolástanulás alapja a nagymozgások megléte

Tanulási nehézség, olvasás- írás zavar, számolási probléma?

Ezek azok a témák, amivel a mindennapokban egyre több gyermeknél találkozunk. De idejében felismerjük-e ezeket? Van-e elég háttérinformációnk ezek okáról? Tehetünk-e bármit is ellene?

Korunk iskoláinak legfőbb jelensége, az atipikus fejlődés

Az atipikus fejlődés módszertanára  nincsenek felkészítve a pedagógusok. Pedig megfelelő ismeretekkel és gyakorlattal enyhíthető és talán orvosolható lenne az enyhe fejlődési zavarok súlyos viselkedési és tanulási zavarokká alakulása. Ezek fontosságáról és megvalósíthatóságáról írt Gyarmathy Éva a www.tani-tani.info online oldalán. 

A vidám gyerek 7 szokása- könyvajánló gyermekeknek

Sean Covey: A vidám gyerek 7 szokása, Harmat Kiadó 2015
A szerző édesapja, Stephan R. Covey világhírű könyvét ültette át előbb a fiatalok, majd a gyerekek élethelyzetére.
Ez a könyv segít a gyerekeknek megmutatni, micsoda erő rejlik abban, ha olyan alapelvek szerint élünk, mint amilyen a felelősségvállalás, mások tisztelete, csapatmunka, kiegyensúlyozottság.

Netfüggő gyerekek- könyvajánló

Gary Chapman – Arlene Pellicante: Netfüggő gyerekek, Harmat Kiadó 2016
A digitális nemzedék szülei komoly kihívás előtt állnak: a gyerekek egyre több időt töltenek a képernyők előtt. A szerzők kutatási eredményeken és gyakorlati példákon keresztül mutatják be, mi mindent tehetnek a szülők azért, hogy a technológia ne szétzilálja, hanem inkább összehozza a családot.

Interdiszciplinalitás az oktatásban- az MTA kutatása

A Magyar Tudományos Akadémia 2020. augusztusáig zajló Tantárgy–pedagógiai Kutatási Programot indított útjára 2016. szeptemberében, aminek részben célja, hogy tudományosan megalapozza és megújítsa az interdiszciplinális kutatásokat, valamint a közoktatásban jelentkező kihívások hátterét tudományos elemzéssekkel és tudományosan megalapozott megoldások keresésével támogassa.

Digitalizálási stratégia- digitálisan elérhető közgyűjtemények rendszere

Elkészült a közgyűjtemények digitalizálási stratégiája
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának Kulturáért Felelős Államtitkársága elkészítette azt a közgyűjteményi digitalizálási stratégiát, amelynek a célja az lesz, hogy biztosítsa a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.

Dyslexia prevenciós tréning

Meixner-féle dyslexia prevenciós és reedukációs 100 órás akkreditált pedagógus-továbbképzést indít 2017. őszén a Meixner Alapítvány.

Olvasást segítő mobilalkalmazás gyermekeknek

Olvasást segítő mobilalkalmazást készített a Meixner Alapítvány olvasási nehézséggel küzdő gyermekek számára.

Újragondolt vizuális nevelés

A Magyar Építészeti Kamara új szakmai feladatot vállalt magára a Kormány (hozzáértők tanácsát elfogadva) elhatározása alapján. 2016-tól kísérletként 9 óvodában építészek, tájépítészek, képzőművészek és rajztanárok segítségével konstruktív, a nyitott gondolkodást megtámogató foglalkozásokat tartottak. A gondolat másik párhuzamos szála, erre a feladatra felkészíteni a pedagógusokat, elsősorban az óvodapedagógusokat és tanítókat, bevinni ezt a fajta tudást a pedagógusképzésbe és továbbképzésbe. 

Milyen lenne, ha a Jóisten ablakait nézegetnénk?

„A nyári szünidővel van egy kis baj. Nevezetesen, hogy előbb „feléljük”, minthogy bekövetkezne”- kezdi Aczél Petra a Késésben? című cikkét.

Művészetterápia az oktatásban

 „A hang lelke- a lélek hangja”  címmel tartották meg  2017. február 25-én azt a konferenciát, ahol a Fejlesztő Pedagógia 28. évfolyamának 2017/1-2. számában közzétett cikkek témái elhangzottak.
„…széles skálán mozognak azok a segítő eljárások, amelyek a művészetterápia kategóriájába tartozhatnak. … Közös jellemzőik, hogy a kreatív, alkotó tevékenységek során a résztvevők szavakkal alig, vagy nagyon nehezen kifejezhető tartalmakat fogalmaznak meg…. vagy élményeket nyújtanak.”- írja bevezető cikkében  dr. Salné Lengyel Mária, a folyóirat alapító főszerkesztője.

A bizalom csodája, a nevelés rejtélyei

Németh Erika gyermekpszichológussal készített interjút a hvg.hu riportere. A téma a szülői bizalom és a dicséret átka és hatalma.

Kíváncsiság, logika és kreativitás- Logikai játékok online tárháza

Logikai játékok és feladatok gyűjteménye található azon az oldalon, ahol sok-sok játékkal egybekötve kicsit és nagyot szórakoztathat és késztethet gondolkodásra egy-egy feladat megoldása. 

Teremtésvédelmi nap lett Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepe

Az Egri Főegyházmegyében Ternyák Csaba egri érsek teremtésvédelmi nappá nyilvánította 2017. március 25-ét, Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepét a fenntarthatóság-környezettudatosság tematikus hét céljaival összhangban.

X,Y, Z….alfa-…generációk

Kik képviselik ezeket a generációkat? Mit tudnak? Hogyan kommunikálnak? Hogyan gondolkoznak?

Az autizmus - kisfilm tanórákra beszélgetésekhez

Mindannyian nehezen küzdünk meg felnőttként, pedagógusként, szülőként is az autizmus spektrumzavarral. Pedig mi, felnőttek vagyunk azok, akik megtanítjuk a gyerekeknek, fiataloknak, hogy hogyan kell viszonyulniuk azokhoz a társaikhoz, akik mások, mint ők. De hogyan tudunk megtanítani valami olyat, ami nekünk sem komfortos?

Nemzetközi mérések, hazai eredmények

Az MTA székházában pedagógusok és oktatáskutatók tanácskoztak a PISA eredményekről, ahol arra keresték a választ, hogyan lehetne a mai kor gyermekének mind mennyiségéban mind minőségében használható tudást adni?

A konferencián előadást tartott Csapó Benő, Lovász László, Steklács János, Csíkos Csaba, Korom Erzsébet, akik a PISA eredményeket elemezvén a magyar oktatás valóságát, helyzetét, hátrányait ecsetelték.

Az előadások megnézhetők és meghallgathatók az MTA honlapján.

Forrás: MTA

A színház szerepe a hátrányos helyzetűek életében- avagy jógyakorlatok

10 évvel ezelőtt néhány frissen végzett színész Zrinyi Gál Vince vezetésével létrehozta a KOMA-t. Mozaik szónak szánták: KOrtárs MAgyar színdarabokat kezdtek el játszani. Rögtön díjat is nyertek  a Plazma című darabbal, majd  rájöttek, hogy szakítani szeretnének a kőszínházi hagyományokkal.

Vissza a memoriterekhez?

Osvald Andrea keresi erre a választ a Taní-tani Online oldalán, a Memoriterek című írásában. Ranschburg Jenő és Nagy László cikkei segítségével azokra a tudományos kutatásokra hivatkozik, amelyek a memoriternek az agykéreg bizonyos területének gyakorlásában betöltött szerepét mutatja be. Végigveszi a fönt említett szakemberek írása alapján, hogy milyen jótékonyan és pozítívan hat a fizikális és szellemi fejlődésre, ha a megőrző emlékezetet ilyen módon tartjuk karban, illetve ezáltal fejlezstjük azt a gyermekeknél. Kitér a tantárgyi koncentrációra, arra, hogy ha fejlesztünk, nem csak egy tantárgyat kell hozzá felhasználnunk, hanem a tantárgyak adta, közöttük található koherencia lehetőségét is.

A teljes cikk itt letölthető.

Önsértés - veszélyeztetett kamaszok

„Önsértő viselkedésnek azt nevezzük, amikor akarattal valaki kárt tesz saját magában”- öngyilkossági szándék nélkül.

Weblap ajánló

A késő középkori és kora újkori magyarországi prédikációirodalom forrásszövegei lelehetők fel a http://sermones.elte.hu/ weboldalon. A latin nyelvű ősnyomtatványok szöveggondozását a Sermones compilati nevű kutatócsoport végzi egységes szabályok szerint.

Egyre gyengébb a diákok szövegértése

„2016. december 6-án az OECD nyilvánosságra hozta a 2015-ös PISA-felmérések eredményeit. A felmérésen a magyar diákok minden korábbinál rosszabbul szerepeltek: teljesítményükben a 2012-es adatokhoz képest szövegértésben és természettudományban jelentős, 17-18 pontos visszaesés tapasztalható. Ezzel az országok rangsorában Magyarország jóval az OECD-átlag alatt, a tagállamok utolsó harmadában foglal helyet.”- olvasható az MTA cikkében, mely tény kapcsán Csapó Benővel készítettek interjút.

Diszlexia prevenciós olvasástanítási módszer

Mit tehetünk alsó tagozaton az értő olvasás sikeréért? Azért, hogy a diszlexiát (amennyiben nem organikus problémák miatt van), megelőzzük, „gyógyítsuk”? Ehhez segít hozzá a Meixner Ildikó által 1958-tól folyamatosan kidolgozott szintetikus olvasástanítási módszer.

Mire ösztönözzük gyermekeinket?

„Sajnos a bölcsesség oldal mindig vesztésre áll, mert könnyebb elhinni valamit, mint átgondolni, ezért az előbbi a népszerűbb és gyakoribb.”- írja dr. Gyarmathy Éva pszichológus, a kritikai gondolkodásról és annak fontosságáról szóló cikkében az osztályfőnökök weblapján, a PSZICHOháttér rovatban.  Napjainkban mindent eláraszt az az információ halmaz, ami közel sem biztos, hogy valós. Ám gyermekeink, tanítványaink az infokommunikációs rengetegben nem tudnak a kritikai gondolkodás nélkül eligazodni.

Digitális Módszertár (Online segédanyag pedagógusoknak)

A Tempus Közalapítvány honlapján jelenleg 240, gyakorló tanárok által feltöltött, kreatív és innovatív módszertani anyag található a Digitális Módszertárban. Ennek célja, hogy támogassa a pedagógusok IKT eszközök kreatív használatát a tanórák, illetve a digitális nemzedék interaktív tanulásának színesítésért. Ez a módszertani adatbázis négy éve működik, ahol a pedagógusok tanórához és tanórán kívüli foglalkozásokhoz találhatnak leírásokat, melyeket mind inspirációként, mind adaptálásként tudnak használni a mindennapokban.