Gondolatok az 1-2. évfolyam távoktatásához
Kedves Kolléga!
A napokban kialakult oktatási helyzet a ti életeteket is átrendezi, ezért szeretnénk néhány gondolattal és egy gyűjteménnyel segíteni a következő hetek munkáit a legkisebbeknél.
Első és legfontosabb, hogy a munkaközösségeitekben egységességet képviseljetek.
Ne aggódjatok amiatt, hogy nem végeztek a tanmenetben előírt tananyaggal. Ez a fajta lassabb haladás a gyermekek javát fogja szolgálni a későbbiekben, akkor is, ha ez most nem úgy tűnik a számotokra. Gondoljatok Meixner Ildikó diszlexiát megelőző módszerére, aki a gyermekek fejlődését figyelembe véve a betűk tanítását (írását-olvasását) az 1-2. évfolyamra elosztva tanítja. Nagyon sok lehetőséget biztosít a gyakorlásra, differenciálásra. Ez nem jelenti azt, hogy a gyorsabban fejlődő tanulókat nem lehet a haladásukhoz mérten gyorsabb tempóban tanítani.
Ebben az időszakban (és a kialakult helyzetben) legfontosabbnak gondoljuk, hogy éljetek a készség- képesség fejlesztés lehetőségével (amire egyébként kevés idő jut egy tanév során) valamint az érzelmi intelligencia fejlesztésével: manuális tevékenység, társasjáték, egyéb szabályjátékok, zenehallgatás, éneklés, mesék-versek-mondókák, találós kérdések segítségével.
Az első évfolyamon, ha most a technikai feltételek nem engedik azt, hogy új betűt tanítsatok
(hangoztassatok- olvassatok- írjatok), akkor a csatolt linkgyűjteményből állítsatok össze gyakorló anyagokat.
Ha mégis úgy látjátok, hogy a tovább haladás minden feltétele biztosított (technikai, szülői háttér, gyermekek képességei) akkor egyszerű, pár perces bemutató videót készítsetek számukra.
Tanult mondókákat, verseket szótagolva mondogassanak a gyerekek, memóriájukat- ritmusérzéküket fejlesztve ezzel, rövid olvasmányokat olvassanak (Romankovics olvasóiskolái erre kiválóak- a Pinteresten megtalálhatók, valamint a Gőgös Gúnár Gedeon, Mosó Masa Mosodája https://i.we2.hu/moso-masa-mosodaja/, stb..)
A matematikánál nagyon fontos, hogy a cselekvő, cselekedtető feladatok kerüljenek előtérbe (kirakások, leszámlálások, tapasztalatok megfogalmazása pl: Számold meg, mennyi időmérő eszköz van otthon? Mérd meg, mennyi időt töltöttél ennek összeszámlálásával! Számold meg az otthon található székeket! Hány lábuk van összesen?- rajzold le!- Készíts hozzá műveletet! stb… )- ehhez nyilvánvalóan szülői segítség szükséges. Az otthon lévő játékkészlettel dolgozzanak- minél többet építsenek (ez jó a geometriához, a számok bontásának rögzítéséhez, le- és megszámlálásokhoz, a térlátásfejlesztéséhez, a finommotorikához, színek gyakorlásához, stb..- az építményekről lehet mesélni, történetet kitalálni hozzá, stb…)
Környezetismeretnél főleg a környezetben/természetben lezajló folyamatokra érdemes figyelmet fordítani- ezeket valamilyen módon rögzíttetni. (Pl. Hőmérséklet, növények változása, stb…)
Mindenképpen adjatok mozgásos feladatokat a gyerekeknek, 5-10-15 perces gyakorlatosokat végezzenek lakásban, asztalnál, esetleg udvaron/erkélyen.
Aki nem tud élni az online lehetőségekkel, az készítsen gyakorló feladatlapokat- nyomtassa ki és így juttassa el a gyermekekhez.
A kevés néha több!- gondolatot kérünk, tartsátok szem előtt, hiszen ezen korosztályú gyermekeknek legfőbb tevékenysége a szabad játék, az fejleszti őket a legjobban.
Sok erőt és jó egészséget kívánunk az elkövetkezendő hetekhez!
Reszeginé Erdélyi Beáta, Szepsi Rita alsó tagozatos tanítók, fejlesztőpedagógusok, az Intézet munkatársai